Sierra E-commerce

E-handelslogistik

Har du en webbshop eller är i behov av e-handelslösning och behöver en partner som kan driva och utveckla din logistik?

Vi kan ta hand om hela försörjningskedjan allt från ankomstrapportering, ankomstkontroll, sortering, lager, orderplockning och distribution till era återförsäljare eller direkt till slutkunderna.

Vi kan anpassa lösningar helt efter era behov för att hantera er leveranskedja inom e-handel.

Totallösning 3PL

Vad är 3PL?
3PL är en förkortning av tredjepartslogistik. Vilket innebär att man lägger ut sitt lager till tredje part, helt enkelt. Vi är den tredje parten och ser det som vår uppgift att ta hand om logistik och lager åt våra kunder. På detta sätt får våra kunder ett effektivt logistikupplägg samtidigt som de får tid över till kärnverksamheten. 

Varför?
Totallösning 3PL är framförallt en tjänst för dig som driver butik på Internet. Genom att låta oss sköta all lagerhållning, leveranser till kunder och alla returer så vinner du mycket tid, tid som kan användas till att fokusera på er kärnverksamhet istället. 

Vi har avtal med transportföretag, vilket ofta innebär förmånligare priser än att sköta detta själv. Man kan oavsett välja att använda sig av den leverantör man tycker passar bäst; Posten, Schenker, DHL eller något annat företag. 

Skalbarhet
Vi har kunder som hyr mellan en pall till tusentals och hos oss kan ditt lager växa eller minska i storlek precis hur du vill. Genom att hyra det lagerutrymme man behöver – varken mer eller mindre- och snabbt ha möjligheten öka eller minska lagret kostnadseffektiviserar verksamheten. Lager ska inte vara ett problem när man skalar upp eller ner sin verksamhet.

Så fungerar det:
Totallösning 3PL betyder att vi hjälper dig med allt för att din logistik ska fungera. Vi lagerhåller dina produkter och kopplar sedan ihop ditt system eller butik med vårt logistiksystem. När en order kommer in till dig syns den direkt i vårt system och vi kan påbörja arbetat med att paketera ordern enligt dina krav. Så fort ordern är hanterad och klar för utleverans syns det i ditt system och eventuellt kolliID finns också. Skulle ordern komma i retur eller reklameras tar vi hand om hela hanteringen och du meddelas när detta är klart. Förutom dessa bastjänster kan man koppla på tjänster som exempelvis kundtjänst, ordermottagning, produktfotografering eller någon av våra andra tjänster.

Introduktion & uppstart
Innan uppstart går vi tillsammans igenom hur ni vill att vi ska arbeta. Vi blandar helt enkelt er kunskap om era varor med vår kunskap inom e-handel och logistik. Här bestäms bland annat rutiner för inhantering, hur ordrar paketeras, vilket emballage ska användas, vilken transportör används till vad och hur returhanteringen ska gå till.

Plock & Pack

Den här delen avser precis vad det låter. Här plockas era varor och paketeras enligt de rutiner vi satt upp. Ska det skickas med kvitto, följesedel, faktura eller annat så görs det här. Därefter är ordern klar för leverans.

Alla beställningar och ordrar hanteras i vårt eget system, Ongoing Warehouse. Vilket kontrollerar varorna mot streckkod som ska finnas på alla artiklar vi paketerar. Det är även Ongoing Warehouse som ser till att vi använder rätt emballage och rätt transportsätt.

Lagerhållning

Vi lagerför hela ert lager helt enligt era önskemål och kan snabbt ställa om vid eventuella förändringar. Vårt lager uppfyller kraven för Skyddsklass 2 och Larmklass 1 vilket är ett krav som många av våra kunder har. Vårt lager är placerat i Västerås och når ca 4 miljoner människor inom 2 timmar, med ett sådant bra logistiskt läge har vi nära till de olika terminalerna, bra upphämtningar men också enkelt för våra kunder att hälsa på. 

Att växa ska inte vara ett problem, därför kan ni ändra ert lager helt fritt. Fördelen här är att ni endast betalar för det lager som används. Det betyder att vid högsäsong har ni exempelvis en storlek på lager medans vid lågsäsong har ni mindre. 

Ingen kund är för liten, ingen kund är för stor – så resonerar vi. Vi har kunder som hyr endast en enda lagerhylla men också kunder som har plats för hundratals pallar. Låt utrymmet och lagret bli vårt problem att lösa, inte ditt. Vårt lager klarar av allt från små produkter till helpallslagring och det är även upp till oss att på ett så effektivt sätt som möjligt lagerföra era varor.

Inleverans & inhantering

Det första som sker är att dina varor från dina leverantörer skickas direkt till oss. När de kommer hit ankomstregistreras de och därefter påbörjas arbetat med att få upp dem i lager. Vi arbetar efter de rutiner vi tillsamman satt upp i introduktionen. Vi arbetar med principen FIFO, First In, First Out, vilket betyder att det gods som först kommer in också hanteras först.

Returhantering

Skulle din kund inte vara nöjd med sitt köp eller om det är något fel på varan skickas den tillbaka till oss. Här hanterar vi den precis så som vi tillsammans kom överens i introduktionen. Returhanteringen ser vi som precis lika viktigt som den övriga logistiken och att dina kunder blir nöjda är alltid huvudsaken. Vi har därför personal som enbart arbetar med returer.

Tull och frakt

Läs mer om tull och frakt under fliken Sierra Transport.